Algemene voorwaarden
1. Over ons
Deze algemene voorwaarden gaan uit van:
aspida bv (hierna: “ASPIDA”)
Pathoekeweg 9B 012B
8000 Brugge
BTW BE 0790.857.331
E-mail: hello@aspida.be
Telefoon: +32 (0)50 153 153
De dienstverlening van ASPIDA kan worden onderverdeeld in drie grote luiken:
- Het verkopen van hardware (bijv. firewalls);
- Het verlenen van licenties op software;
- Ondersteuning (bijv. support, herstel, installatie en configuratie van hard- en software).
De dienstverlening van ASPIDA is uitsluitend gericht naar ondernemingen (B2B) (hierna: de “Klant”).
2. Algemene bepalingen
Deze algemene voorwaarden zijn steeds van toepassing op alle overeenkomsten tussen ASPIDA en de Klant, op alle prijsvoorstellen en bestellingen, en alle daaruit vloeiende leveringen en dienstverleningen.
Een uitdrukkelijke afwijking is slechts geldig voor zover deze het resultaat is van onderlinge overeenstemming tussen ASPIDA en de Klant die schriftelijk wordt vastgelegd. In het geval er specifieke bepalingen worden opgenomen in een prijsvoorstel, hebben deze bepalingen voorrang op hetgeen bepaald in deze algemene voorwaarden. Uitdrukkelijke afwijkingen zijn slechts geldig ter vervanging of aanvulling van de clausules waar ze betrekking op hebben. De overige bepalingen van deze algemene voorwaarden blijven onverkort van toepassing.
ASPIDA behoudt zich het recht voor haar algemene voorwaarden op ieder ogenblik te wijzigen en/of aan te vullen. In dat geval zullen de nieuwe algemene voorwaarden gepubliceerd worden op de website van ASPIDA. ASPIDA zal haar Klanten daarnaast steeds informeren over wijzigingen aan essentiële bepalingen.
3. Prijsvoorstel - totstandkoming van de overeenkomst
Bepaalde werken zullen in regie gerealiseerd worden door ASPIDA tegen haar geldend uurtarief. De klant heeft de keuze tussen de opdracht in regie te laten uitvoeren of hiervoor een prijsvoorstel op te vragen.
Voor werkzaamheden in regie geldt dat iedere begonnen vijftien (15) minuten gefactureerd worden als vijftien (15) volle minuten. Voor interventies (herstel, installatie, configuratie, etc.) ter plaatse wordt steeds een minimum van één werkuur gefactureerd.
Indien niet in regie wordt gewerkt, stelt ASPIDA ten aanzien van de Klant een prijsvoorstel (hierna het ‘Prijsvoorstel’) op. Deze Prijsvoorstellen zijn steeds vrijblijvend en zonder verbintenis in hoofde van ASPIDA en gelden slechts als voorstel met een geldigheidsduur van vijftien (15) kalenderdagen. Indien de Klant wenst in te gaan op een prijsvoorstel, dient zij ASPIDA hier schriftelijk van op de hoogte te stellen.
De overeenkomst tussen ASPIDA en de Klant komt pas tot stand nadat ASPIDA de Klant schriftelijk op de hoogte brengt dat zij de opdracht, zoals opgenomen in het door de Klant aanvaardde Prijsvoorstel, zal uitvoeren tegen de voorwaarden in het Prijsvoorstel.
Conform het Wetboek Economisch Recht erkennen partijen uitdrukkelijk dat elektronische communicatievormen een geldige overeenkomst tot stand doen komen. ASPIDA kan gebruik maken van alle elektronische bestanden waarover het beschikt, binnen de grenzen van de wet, om het bestaan van de overeenkomst te bewijzen. Een gewone, digitale of elektronisch gekwalificeerde handtekening is geen essentiële bewijsvereiste.
4. Onafhankelijkheid
Iedere dienstverleningsovereenkomst tussen ASPIDA en een Klant betreft steeds een dienstverleningsovereenkomst waarbij ASPIDA als zelfstandige onderneming voor eigen rekening en risico prestaties levert ten aanzien van de Klant. In geen geval hebben de Klant en ASPIDA de intentie om terzake een arbeidsovereenkomst te sluiten.
5. Specifieke voorwaarden aangaande de verkoop van hardware
5.1 Levering en risico
ASPIDA zal het nodige doen om de door de Klant bestelde hardware producten spoedig te leveren.
Het is de verantwoordelijkheid van de Klant om de levering op de afgesproken plaats mogelijk te maken in aanwezigheid van de Klant of een door de Klant aangewezen derde partij. ASPIDA is niet aansprakelijk indien zij, door fout van de Klant of door de door Klant aangewezen derde partij, niet kan leveren op het afgesproken ogenblik. In dit geval zal de Klant de verplaatsingskosten én de uren in regie vergoeden aan ASPIDA op diens eerste verzoek.
Iedere substantiële gebeurtenis, die de regelmatige toelevering, de normale productie of de installatie van de producten ernstig belemmert, bemoeilijkt of onmogelijk maakt, laat ASPIDA toe de bestelling éénzijdig te annuleren of haar uitvoering uit te stellen of op te schorten zonder dat de Klant zal gerechtigd zijn op schadevergoeding. Behoudens in geval van overmacht zullen laattijdige leveringen aan de Klant recht geven op een schadevergoeding ten belope van 0,5% van de waarde van de laattijdig geleverde producten per week, met een maximale totale schadevergoeding wegens vertraging van 5% van de laattijdig geleverde producten.
Er is sprake van een levering zodra de bestelde hardware producten één keer aan de Klant zijn aangeboden. Indien een aangeboden levering onsuccesvol is ten gevolge van een tekortkoming door de Klant, dan zijn de kosten van nieuwe leveringspogingen volledig voor rekening van de Klant.
ASPIDA draagt het risico voor beschadiging en/of vermissing van de hardware producten tot op het moment van levering. Het risico van de hardware producten gaat over op de Klant zodra de Klant of een door hem aangewezen derde partij de bestelde hardware producten in ontvangst neemt. Iedere levering vereist in principe de ondertekening van de leveringsbevestiging maar een gebrek aan ondertekening heeft geen invloed op de overdracht van het risico.
ASPIDA zal slechts overgaan tot levering van de bestelde hardware producten nadat de betaling van verkoopprijs is voldaan. Indien de betaling niet tijdig heeft plaatsgevonden, zal ASPIDA niet overgaan tot levering. Indien de betaling na de afgesproken levertermijn heeft plaatsgevonden, zal een nieuwe levertermijn van dezelfde duur beginnen lopen, tenzij ASPIDA aangeeft de opdracht niet meer aan dezelfde voorwaarden te kunnen uitvoeren. In dat geval worden de nieuwe voorwaarden door ASPIDA ter kennis gebracht van de klant, die vrij is deze al dan niet te aanvaarden.
In ieder geval behoudt ASPIDA steeds de eigendom van alle bestelde hardware producten tot de Klant alle verschuldigde bedragen heeft betaald, ongeacht of de levering reeds heeft plaatsgevonden.
5.2 Keuringsverplichting en garantie
De Klant of een door de Klant aangewezen derde partij die de hardware ontvangt, is gehouden een grondige keuring van deze hardware uit te voeren, dit onmiddellijk bij levering. De Klant of de derde partij dient na te gaan of de levering conform is en geen zichtbare gebreken vertoont. Ingeval de Klant of de derde partij vaststelt dat de levering niet conform is en/of zichtbare gebreken vertoont, brengt zij ASPIDA hiervan op de hoogte, per mail of aangetekend schrijven, dit uiterlijk 2 werkdagen na ontvangst van de hardware producten.
Indien de Klant of de derde geen melding gemaakt heeft van een niet-conforme levering of een zichtbaar gebrek, wordt geacht dat de levering conform is en geen zichtbare gebreken vertoont. De Klant kan naderhand geen aanspraak maken op schadevergoeding of vervanging of herstelling ten gevolge van een niet-conforme levering of een zichtbaar gebrek.
De Klant geniet een garantie voor verborgen gebreken gedurende één (1) jaar na levering en onder volgende voorwaarden:
- De levering waarvoor de garantie ingeroepen wordt, is reeds volledig betaald door de Klant
- De Klant brengt ASPIDA op de hoogte van het verborgen gebrek binnen de vijf (5) kalenderdagen nadat het gebrek werd ontdekt of redelijkerwijze diende gekend te zijn.
Deze garantie is niet van toepassing op:
- Schade veroorzaakt door normale slijtage, onopzettelijke of opzettelijke veranderingen toegebracht door de Klant aan de hardware producten, inclusief onoordeelkundig en verkeerd gebruik en blootstelling aan vocht, brand en andere externe oorzaken;
- Schade veroorzaakt door een installatie en gebruik op een wijze die niet in overeenstemming is met de door ASPIDA en/of de producent verstrekte instructies en informatie;
- Schade veroorzaakt na de verwijdering van verzegeling op bepaalde onderdelen en na verwijdering of onleesbaar maken van het serienummer en andere nummering van productreeksen; de Klant of een onbevoegde derde partij mag deze verzegeling nooit verwijderen zonder uitdrukkelijke schriftelijke toestemming van ASPIDA of de producent;
In elk door tegensprekelijke vaststellingen bewezen schadeschadegeval zal het totaalbedrag van de garantie niet meer bedragen dan de bestelwaarde van het geleverde product. De garantie beperkt zich in alle gevallen en naar de keuze van ASPIDA tot de kosteloze reparatie of vervanging, naargelang de situatie. Slechts wanneer de herstelling of vervanging buitensporig of onmogelijk is of niet binnen een redelijke termijn kan worden uitgevoerd, heeft de Klant het recht op een gehele of gedeeltelijke terugbetaling. De Klant zal dit op een duidelijke en gegronde wijze moeten onderbouwen. De vergoeding die hieruit volgt kan nooit groter zijn dan het aan de Klant gefactureerde bedrag.
Indien aan bovenstaande voorwaarden niet voldaan werd en de Klant de hardware producten ten onrechte liet ophalen door ASPIDA, zal ASPIDA de hardware producten opnieuw aan de Klant bezorgen. De kosten van deze levering zijn ten laste van de Klant.
6. Specifieke behandelingen aangaande softwarelicenties
ASPIDA verleent licenties op software van derde partijen (third-party-software). De Klant verbindt zich ertoe de licentievoorwaarden van deze derde partij grondig door te nemen en deze na te leven.
Iedere licentie op third-party-software die door ASPIDA wordt toegekend aan de Klant is geldig voor een hernieuwbare termijn, gaande van één (1) tot vijf (5) jaar. De licentieperiode begint te lopen op de datum waarop de Klant toegang krijgt tot de desbetreffende software.
Iedere Partij heeft het recht om de licentie te beëindigen bij het verstrijken van iedere licentieperiode. De partij die de licentie wenst te beëindigen, dient de andere partij daarvan ten minste twee (2) maand voorafgaand aan de einddatum van de licentieperiode op de hoogte te brengen door middel van een email.
Tenzij er een behoorlijke beëindiging plaatsvond wordt de licentieovereenkomst aan het einde van iedere licentieperiode stilzwijgend (en dus automatisch) verlengd met een nieuwe licentieperiode die in duur gelijk is aan de initiële licentieperiode.
Ingeval van onrechtmatig gebruik van de software in strijd met de licentievoorwaarden, komen de Partijen overeen dat de Klant aan ASPIDA een schadevergoeding verschuldigd zal zijn die forfaitair begroot wordt op 150 % van de waarde van de in licentie gegeven software, onverminderd het recht voor ASPIDA om haar werkelijk geleden schade te vorderen.
7. Intellectuele eigendomsrechten
De software, met inbegrip van de teksten, de structuur, de lay-out, de grafische bestanddelen, de presentatie, de logo’s en het geheel van eventuele andere elementen, wordt beschermd door intellectuele rechten. Deze intellectuele rechten blijven ten volle eigendom van ASPIDA of de third party en betreffen onder meer, maar niet limitatief: het auteursrecht, de naburige rechten, de databankrechten, en de merkenrechten en alle vermogensrechten.
De Klant gaat ermee akkoord dat, teneinde deze intellectuele rechten te beschermen, behoudens toestemming van ASPIDA of ingevolge dwingende wettelijke bepalingen, noch de Klant, noch een derde partij in naam van de Klant het volgende zal doen:
(i) de software, geheel of gedeeltelijk, decompileren, omzetten in broncode, demonteren, analyseren bij “reverse engineering”, ontsleutelen, wijzigen of afgeleide werken ervan maken, ook niet met het oog op het verbeteren van fouten;
(ii) op enigerlei wijze gebruiken om servicebureaudiensten, commerciële timesharing- diensten of andere computerdiensten aan derden te verlenen, verzenden of functionaliteit ervan verlenen via het internet of een ander netwerk, kopiëren, verkopen, verdelen, uitlenen, doorgeven, vertalen, verspreiden, weergeven, reproduceren, publiceren, verhuren, leasen, in sublicentie geven, of op enige andere wijze feitelijk of juridisch overdragen;
(iii) de in de software aangebrachte eigendoms- en auteursrechtaanduidingen, geheel of gedeeltelijk, wijzigen of verwijderen.
Bovenvermelde bepalingen gelden ook voor de broncodes, de technische documentatie, de helpteksten en de gebruikershandleidingen van de software, alsook voor de uittreksels uit de software die omwille van publicitaire of andere doeleinden, al dan niet kosteloos, door ASPIDA worden aangeboden.
8. Specifieke bepalingen aangaande herstel, installatie en configuratie
ASPIDA kan, bij herstel, installatie of configuratie, in geen geval verantwoordelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van internet (onder meer, maar niet beperkt tot virussen), hacking, misbruik van informatie en enige beschadiging of verlies van gegevens en de inhoud van de website(s) van de Klant.
Op het gebied van virussen is de verantwoordelijkheid van ASPIDA beperkt tot de correcte installatie of configuratie van antivirusprogramma’s indien de Klant dit uitdrukkelijk bij ASPIDA bestelt. ASPIDA kan nooit aansprakelijk gesteld worden voor virussen in het systeem van de Klant en de gevolgen daarvan.
De Klant stelt tijdig alle informatie en documenten ter beschikking, die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van het herstel, de installatie of de configuratie. De Klant verbindt zich ertoe om te goeder trouw zijn medewerking te verlenen aan de uitvoering van het herstel, de installatie of de configuratie.
De Klant verbindt zich ertoe de medewerker van ASPIDA die belast is met de uitvoering van de installatie of configuratie tijdens de gewone werkuren toegang te verschaffen tot alle ruimtes en tot alle installaties (hardware, software, netwerken enz.) en middelen die noodzakelijk zijn om ASPIDA toe te laten deze prestaties op voorgeschreven wijze uit te voeren. De Klant garandeert zijn aanwezigheid of de aanwezigheid van een door hem aangesteld persoon die voldoende op de hoogte is van de noden van de Klant.
9. Vertrouwelijkheid
Partijen verbinden zich ertoe de inhoud van enige overeenkomst, alsook elke communicatie tussen partijen, zowel elektronisch, telefonisch, fysiek of per schrijven, als vertrouwelijke informatie te beschouwen en deze niet aan derde partijen mee te delen.
Vertrouwelijke informatie betreft onder andere, maar is niet beperkt tot:
- Alle informatie met betrekking tot de uitvoering van de overeenkomst. Hieronder inbegrepen zowel de technische informatie als de niet-technische informatie;
- Alle notities, analyses, bundels, studies, samenvattingen, interpretaties en ander materiaal die door Partijen worden opgesteld in het kader van de Overeenkomst;
Partijen verbinden zich ertoe bovenstaande vertrouwelijkheidsplicht op te leggen aan alle aan hun verbonden personen die tot de vertrouwelijke informatie toegang krijgen. Onder verbonden personen moet worden verstaan alle interne en externe medewerkers, waaronder inbegrepen de bestuurders, directieleden, werknemers, adviseurs en extern aangestelde partijen.
Alle vertrouwelijke informatie zal onmiddellijk, integraal en in oorspronkelijke staat aan de andere Partij worden teruggegeven op eenvoudig schriftelijk verzoek. De verplichting tot teruggave heeft eveneens betrekking op alle fysieke of elektronische kopieën die werden gemaakt van de vertrouwelijke informatie.
10. Betaling en facturatie
Alle facturen van ASPIDA dienen, tenzij anders bepaald op de factuur, betaald te worden op volgend rekeningnummer:
− IBAN: BE92 0689 4633 1623
− BIC: GKCCBEBB
Alle facturen dienen betaald te worden binnen de dertig kalenderdagen na facturatiedatum, tenzij anders vermeld op de factuur of tenzij anders is overeengekomen met de Klant.
Elke factuur, die niet volledig betaald is op haar vervaldag, brengt van rechtswege en zonder ingebrekestelling een conventionele verwijlinterest gelijk aan de verwijlinterestvoet overeenkomstig de Wet op de betalingsachterstand van 2 augustus 2002.
Naast en boven deze conventionele verwijlinterest, zal de klant tevens voor iedere, zelfs gedeeltelijke, onbetaalde factuur een schadevergoeding verschuldigd zijn die forfaitair bepaald wordt op 15 %, met een minimum van 125 Euro. Dit ter vergoeding van de kosten voortspruitende uit de wanbetaling, zoals administratiekosten, kosten kaskrediet, enz.
11. Aansprakelijkheid
ASPIDA is slechts aansprakelijk voor elke haar toerekenbare zware of herhaalde lichte contractuele en/of buitencontractuele tekortkoming die veroorzaakt wordt in de uitvoering van haar overeenkomst met de Klant. De aansprakelijkheid van ASPIDA is beperkt tot de voorzienbare, persoonlijke en directe schade van de Klant. In geen geval is ASPIDA aansprakelijk voor schade aan derden, noch voor derving van winsten, verlies van klanten, verlies van kansen, etc. De Klant neemt de nodige maatregelen teneinde ASPIDA te vrijwaren voor alle eventueel mogelijke aanspraken door derden.
APSIDA is niet aansprakelijk voor indirecte, incidentele of gevolgschade, verliezen of uitgaven in verband met, of als gevolg van het gebruik van of de onmogelijkheid tot gebruik van het product voor enig doel. In geen geval zal APSIDA aansprakelijk zijn voor het herstellen van directe of indirecte schade veroorzaakt door derden.
Onder indirecte, incidentele of gevolgschade dient te worden begrepen, zonder limitatief te zijn: elke vorm van gevolgschade, gederfde winsten, financiële of commerciële verliezen, verhoging van de algemene kosten, verhoogde personeelskosten, schade door verlies van cliënten, schade door verlies van persoonsgegevens etc. Deze opsomming is op niet-limitatieve wijze vastgesteld.
De aansprakelijkheid van ASPIDA zal, per claim of reeks van claims, voortvloeiend uit hetzelfde feit of dezelfde oorzaak, in ieder geval niet groter zijn dan het totaal van de aan de Klant gefactureerde en door hem betaalde bedragen voor de geleverde prestaties over een periode van drie (3) maanden die aan het voorval voorafgaan en die betrekking hebben op de specifieke overeenkomst waarmee de claim in verband staat.
Geen enkele vrijwaring zal worden verleend voor schade die veroorzaakt werd door overmacht, toeval, een onoverwinnelijke onwetendheid of door de beperkingen die volgen uit de stand van de wetenschap en techniek op het ogenblik van de dienstverlening. Voor de toepassing van dit artikel worden fouten van derden beschouwd als overmacht.
12. Uitvoering, ontbinding en overmacht
Wanneer de Klant nalaat zijn verbintenissen uit te voeren, alsmede in geval van faillissement of kennelijk onvermogen, heeft ASPIDA het recht de overeenkomst zonder enige ingebrekestelling en van rechtswege als ontbonden te beschouwen. Het volstaat de Klant hiervan te verwittigen bij eenvoudig aangetekend schrijven.
ASPIDA heeft het recht om haar verplichtingen naar de klant toe op te schorten, indien de Klant haar verplichtingen of een deel van haar verplichtingen niet nakomt of indien ASPIDA gegronde vrees heeft dat de Klant niet in de mogelijkheid zal zijn haar verplichtingen of een substantieel deel van haar verplichtingen na te komen. APSIDA stelt de klant onmiddellijk op de hoogte van deze opschorting. APSIDA zal haar verplichtingen terug opnemen indien de Klant voldoende bewijs of garanties kan leveren dat zij in staat zal zijn haar deel van de verplichtingen na te komen. Indien de Klant deze bewijzen of garanties niet verstrekt binnen de door APSIDA opgegeven termijn, behoudt APSIDA zich het recht voor de overeenkomst te beëindigen via eenvoudig aangetekend schrijven aan de klant, dit zonder dat de klant gerechtigd zal zijn tot enige schadevergoeding.
Ingeval van tijdelijke overmacht zullen de verbintenissen van APSIDA tijdelijk, voor de duur van de tijdelijke overmacht, opgeschort worden, zonder dat de Klant gerechtigd is op een schadevergoeding. APSIDA brengt de Klant, binnen een redelijke termijn op de hoogte van deze tijdelijke overmacht. Van zodra de tijdelijke overmacht voorbij is, licht APSIDA de Klant hierover in en neemt zij haar verbintenissen terug op. Indien de overmacht een definitieve overmacht is of een tijdelijke overmacht met een duurtijd van meer dan negentig (90) dagen, hebben beide partijen het recht om de overeenkomst onmiddellijk te ontbinden, zonder dat er recht is op een schadevergoeding. Prestaties die ASPIDA reeds geleverd heeft, zullen gefactureerd worden aan de Klant.
Als overmacht wordt niet-limitatief beschouwd: uitputting van de voorraad door onvoorziene omstandigheden, vertragingen in of uitblijven van leveringen door leveranciers, tenietgaan van producten ingevolge ongeval, machinebreuk, staking of lock-out, oproer, oorlog, epidemie of pandemie, overstroming, hoog ziekteverzuim, elektronische-, informatica-, internet-, of telecommunicatiestoringen, brandstoftekorten of fouten te wijten aan derden.
Iedere substantiële gebeurtenis, die de uitvoering van de overeenkomst door APSIDA ernstig belemmert of bemoeilijkt, geeft aanleiding tot een heronderhandeling tussen de Klant en ASPIDA, zonder mogelijkheid van rechterlijke tussenkomst. Indien geen nieuwe overeenkomst gesloten kan worden binnen een redelijke termijn, heeft APSIDA het recht de overeenkomst eenzijdig te ontbinden of haar uitvoering uit te stellen of op te schorten zonder dat de klant gerechtigd zal zijn op schadevergoeding. De eenzijdige ontbinding of opschorting van de overeenkomst wordt per eenvoudig schrijven ter kennis gebracht aan de Klant.
In geval van ontbinding van de overeenkomst ten laste van de Klant of verbreking van de overeenkomst door de Klant, komen partijen uitdrukkelijk overeen dat de Klant aan ASPIDA een schadevergoeding zal verschuldigd zijn die forfaitair wordt begroot op 25 % van de contractprijs. De Klant zal gehouden zijn tot bijkomende schadevergoeding indien de werkelijk geleden schade hoger is. Ingeval ASPIDA de gedwongen uitvoering van de overeenkomst verkiest, wordt het contractbedrag volledig gefactureerd en is het onmiddellijk opeisbaar. In dat geval zal ASPIDA slechts gehouden zijn de hardware te leveren/de diensten uit te voeren na tussenkomst van volledige betaling.
13. GDPR
De medegedeelde persoonsgegevens van het personeel (werknemers, directeurs, onderaannemers, lasthebbers of vertegenwoordigers) van ASPIDA of van de Klant zullen beperkt worden tot "zakelijke contactgegevens", d.w.z.: naam, achternaam, bedrijfsadres, professioneel telefoonnummer en professioneel e-mailadres.
Zowel APSIDA als de Klant zullen handelen in hun hoedanigheid van verwerkingsverantwoordelijke met betrekking tot de persoonsgegevens van het personeel van de andere. ASPIDA en de Klant bevestigen dat zij de persoonsgegevens van hun personeel mogen vrijgeven en hiertoe een geldige wettelijke basis hebben zoals vereist door de Algemene Verordening Gegevensbescherming (“AVG”).
Zowel APSIDA als de Klant, dragen er zorg voor dat (i) hun personeel naar behoren is geïnformeerd in overeenstemming met de AVG dat de persoonsgegevens die op hen betrekking hebben, zullen worden gebruikt, bekendgemaakt en/of verwerkt en (ii) passende klachtenprocedures en procedures zijn ontwikkelen opdat deze hun rechten onder de AVG kunnen claimen.
Zowel ASPIDA als de klant zullen passende technische en operationele maatregelen nemen tegen ongeoorloofde of onrechtmatige verwerking van persoonsgegevens en (onopzettelijk) verlies of vernietiging en/of beschadiging.
14. Kennisgeving
Behalve waar anders bepaald, dient elke kennisgeving of opzegging in het kader van deze Overeenkomst te gebeuren door het verzenden van een aangetekende brief aan de andere Partij.
Iedere kennisgeving zal geacht worden geldig te zijn geschied door verzending naar de maatschappelijke zetel of het laatst gekende uitbatingsadres van de andere Partij.
Elke kennisgeving heeft uitwerking vanaf haar ontvangst en wordt geacht te zijn ontvangen:
- op de eerstvolgende werkdag na de datum van verzending, indien de kennisgeving werd verzonden per aangetekend schrijven, op voorwaarde dat de afzender en bestemmeling beiden in België verblijven of er hun zetel hebben; of
- op de derde werkdag (in het land van de bestemmeling) na de datum van verzending, indien de kennisgeving werd verzonden per aangetekend schrijven en de afzender of de bestemmeling niet in België verblijft of er zijn zetel heeft.
15. Toepasselijk recht en bevoegde rechter
Op deze algemene voorwaarden, de bijlagen daarbij en de daaruit voortvloeiende overeenkomsten is uitsluitend Belgisch recht van toepassing, waarbij de werking van enige andere rechtskeuze wordt uitgesloten. De toepasselijkheid van het Weens Koopverdrag wordt uitdrukkelijk uitgesloten.
In geval van enig geschil omtrent de geldigheid, interpretatie, handhaving, werking, uitvoering of beëindiging van deze algemene voorwaarden, de bijlagen daarbij en de daaruit voortvloeiende overeenkomsten zal ASPIDA alles in het werk stellen om een minnelijke oplossing te vinden. Bij gebrek aan een minnelijke oplossing kan het geschil voorgelegd worden aan een centrum voor arbitrage en mediatie (zoals CEPANI).
Enig geschil omtrent de geldigheid, interpretatie, handhaving, werking, uitvoering of beëindiging van deze algemene voorwaarden, de bijlagen daarbij en de daaruit voortvloeiende overeenkomsten zal worden voorgelegd aan de exclusieve jurisdictie van de rechtbanken van het gerechtelijk arrondissement West-Vlaanderen.
16. Diversen
De nietigheid, ongeldigheid of onafdwingbaarheid van (een deel van) een bepaling in deze algemene voorwaarden en de daaruit voortvloeiende overeenkomsten heeft geen invloed op de geldigheid van de overige bepalingen. De betwiste bepaling wordt geacht op zichzelf te staan. ASPIDA heeft het recht deze bepaling te vervangen door een geldige bepaling met een gelijkaardig doel. Het gebruik van (onder)titels in de algemene voorwaarden en de bijlagen heeft een louter illustratieve waarde.
Heb je vragen? Wij staan voor je klaar!
Neem contact op en ontdek hoe wij jou kunnen helpen.